Lekker naturel op je beeldscherm met Agentschap Natuur en Bos

Met een inventief contentplan, community management en een flinke dosis humor gaven we Agentschap Natuur en Bos een jonger imago én een sterkere aanwezigheid op social media.

De uitdaging

Het Agentschap voor Natuur en Bos, kortweg ANB, heeft al jaren een sterke digitale aanwezigheid. En dat bleek niet altijd even eenvoudig. Ze stuitten vaak op kritiek of negatieve reacties en konden maar moeilijk een jonger publiek bereiken. Geen eenvoudige opdracht ook. Want hoe kan je sensibiliseren en toch sympathiek overkomen? En hoe verjong je je content zonder in te boeten op je boodschap? En vooral: hoe krijg je mensen terug de natuur in zonder die te beschadigen?

De insteek

Sensibiliseren hoeft niet met het vingertje. ANB heeft als overheidsagentschap de taak om te informeren en beleidsregels te communiceren maar dat wil niet zeggen dat content automatisch saai en belerend moet zijn. We besloten om de normen rond behoorlijk natuurgebruik op een andere manier te brengen, met veel bezieling en een gezonde portie humor. Zo bereik je een breder publiek en win je mensen meteen voor je merk.

Beleid verpakt in humor maakt de boodschap veel sympathieker

Onze aanpak

Wanneer je content maakt over natuur kan -en moet- je prachtige beelden gebruiken. Om die beelden herkenbaar en ‘on brand’ te houden, ontwierpen we een vast template. We plaatsen de beelden ook niet zomaar. Elke post werd vooraf bepaald in een strak contentplan met terugkerende categorieën. Maandelijks plaatsten we een frisse mix van actualiteit, weetjes, beleidskeuzes, tips en humor. Content die de neiging had om saai of belerend over te komen, kreeg een knipoog in de copy een mopje in het beeld, vaak dankzij het betere Photoshopwerk.

De meest sprekende beelden kregen een plaats op Instagram, waar we ook de boswachters loslieten. Als vakmannen van de natuur waren zij de uitgelezen ambassadeurs voor ANB. Kwamen er toch nog negatieve reacties? Dan gingen we die niet uit de weg maar gingen we de dialoog aan zetten we stevig in op community management.

Influencers: Ook de boswachters waren meteen mee. Elk kregen ze hun eigen Instagram-profiel waar zij hun stukje natuur trots kunnen delen met het publiek.

Resultaat

Een sympathieke aanpak, ondersteund door een sterk contentplan, doet wonderen op social media. Vrijwel meteen merkten we een opmerkelijke groei in bereik. Meer mensen zagen de posts, bezochten de pagina en stelden de content daar op prijs want ook het aantal fans groeide sterk. Dankzij top topicals met een knipoog werden die fans ook jonger én brachten ze meer engagement. De Instagrampagina groeide sterk mee, met gemiddeld zes nieuwe volgers per dag.

Enkele cijfers

2043

Groei pagina

3231

Maximaal engagement

339

Hoogste organisch bereik
Andere projecten die je waarschijnlijk interesseren:
Boerenbond

Boerenbond

Port of Antwerp

Port of Antwerp

Voel je de klik al? Geweldig.
Tijd voor een babbel.

Een klik met betekenis
Thomas Klein
Managing partner

thomas@zulu.be
+32 486 28 54 92

Adriaan De Raymaeker
Head of Operations

adriaan@zulu.be
+32 472 81 73 94