Van tientallen nieuwsbrieven naar één vruchtbare segmentatie met Boerenbond

Na 20 jaar waren de ad hoc nieuwsbrieven van Boerenbond een warboel geworden. Wij gingen met hen in co-creatie voor een gesegmenteerde oplossing op maat.

De uitdaging

Boerenbond had een nieuwe communicatievisie en wou die ook digitaal toepassen, te beginnen met de nieuwsbrief. Makkelijker gezegd dan gedaan want over de jaren heen was er een wildgroei van mails en processen ontstaan. Over departementen en types heen, maar zonder een centraal aangestuurd idee.

Boerenbond stuurde die ook naar heel verschillende doelgroepen, van een 75-jarige melkveehouder tot een 24-jarige bioboer. Hoe maak je digitale communicatie toegankelijk voor al je doelgroepen? En hoe blijf je je meerwaarde voor hen bewijzen in een drukbevolkte markt?

De insteek

Herstructureren, reorganiseren en automatiseren. Maar niet zomaar in het wilde weg. Wij geloven heel erg in het partnershipmodel en bij Boerenbond gingen we nog een stapje verder. Volledige samenwerking, verweven in teams, co-creatie tot in de diepste vezel.

Onze aanpak

We begonnen met een grondig voortraject. Aan de hand van interviews en workshops definieerden we samen het doel van de digitale nieuwsbrieven. Om daarna de huidige te analyseren. Welke content scoort goed, wat zijn de verschillende formats, welke tone of voice wordt gebruikt, welke beelden welke tools staan ter onze beschikking, … al deze informatie bundelden we in een nieuwe strategie.

Enter de nieuwsbrief op maat. Op basis van een erg rijke databron maakten we een segmantatie van al die doelgroepen. In co-creatie met Boerenbond tekenden we een dynamische template uit die gepersonaliseerd wordt ingevuld op basis van verschillende parameters zoals sector, interesse, locatie … Iedereen ontvangt dus een boeiende nieuwsbrief met opleidingen en een agenda op maat. Altijd vergezeld van de lokale gezichten want regio- en sectorconsulenten spelen een cruciale rol in de werking van Boerenbond.

Resultaat

Het resultaat? Een aanpak die wordt gesmaakt. We slaagden erin om de open rates en clickthrough rates een flinke boost te geven, de uitschrijvingen te doen slinken en de retentie te verhogen. En ook het intern proces was enorm gebaat met deze nieuwe aanpak. Medewerkers voelden meteen hoe ze efficiënter konden samenwerken. Als kers op de taart werd de nieuwbsrief op de BTOB-awards bekroond voor “Best diversification”. Absoluut teamwork waar we fier op zijn!

Andere projecten die je waarschijnlijk interesseren:
Boerenbond

Boerenbond

Port of Antwerp

Port of Antwerp

Voel je de klik al? Geweldig.
Tijd voor een babbel.

Een klik met betekenis
Thomas Klein
Managing partner

thomas@zulu.be
+32 486 28 54 92

Adriaan De Raymaeker
Head of Operations

adriaan@zulu.be
+32 472 81 73 94