Hoe we een mentale oprit creëren naar de fietssnelwegen met een website

Fietssnelwegen? In Vlaanderen zijn we koploper met het aanbod. Maar dat betekent niet dat ze al massaal gebruikt worden. Voor de Vlaamse provincies hebben we de fietssnelwegen op de kaart gezet met een slimme campagne en een boeiende website. Daar speelden we in op de mogelijke barrières die je als fietser kan ervaren om de fietssnelwegen te gebruiken. Weg barrières, hallo oprit!

De uitdaging

Quasi elke Vlaming heeft minstens één fietssnelweg in de buurt. Maar, wat heb je aan een netwerk van uitstekende fietspaden als niemand ervan gehoord heeft? Een campagne was het antwoord, maar die is natuurlijk niet compleet zonder een website die de fietssnelwegen in de buurt in kaart brengt.

De insteek

Hoe krijg je meer mensen op de fiets? Maak het hen gemakkelijk. Centraal in de aanpak staat daarom de oprit, mentaal en fysiek. In de campagne tonen we de voordelen van fietssnelwegen: gezond, snel, veilig én plezant. Daarnaast maakten we het concreet door Vlamingen te laten kennismaken met de fietssnelwegen in hun buurt. Met slimme geo-advertising op baanaffiches en via social media én natuurlijk met een goed doordachte website.

“Je mag nooit bang zijn om correcte informatie op een heldere manier weer te geven.”

Onze aanpak

Het hoofddoel van de website is om nieuwe gebruikers te activeren. Daarom kozen we ervoor de kaart centraal te zetten en het netwerk in de buurt zeer visueel te maken. Daarnaast is er voor elke fietssnelweg een uitgebreide detailpagina met kenmerken, toekomstplannen én aansluitingen. Op die manier raak je als gebruiker de weg niet kwijt.

Naar de website

De interactieve kaart is een combinatie van een laag GIS-data bovenop de kaart van Google Maps. Bij elke snelweg vind je details zoals omleidingen, historiek, werken en de fase waarin de werken zich bevinden. Je kan zelfs een tweede laag aanklikken waardoor je alle aangrenzende fietsknooppunten kan bekijken. Ook de grafische elementen werden in een fietsjasje gestoken. De driehoekige vormen die steeds terugkomen, verwijzen naar de signalisatieborden.

Andere projecten die je waarschijnlijk interesseren:
Boerenbond

Boerenbond

Port of Antwerp

Port of Antwerp

Voel je de klik al? Geweldig.
Tijd voor een babbel.

Een klik met betekenis
Thomas Klein
Managing partner

thomas@zulu.be
+32 486 28 54 92

Adriaan De Raymaeker
Head of Operations

adriaan@zulu.be
+32 472 81 73 94