Volle vaart op social media voor Port of Antwerp

Voor de online mobiliteitscampagne van the Port of Antwerp vertrokken we vanuit het doelpubliek. We maakten relevante, boeiende en aantrekkelijke content waar de gebruiker effectief iets aan had en brachten zo helder de boodschap over.

De uitdaging

Port of Antwerp is het kloppend hart van Antwerpen en de motor van Europa. Elke dag passeren er duizenden vrachten goederen en werken er tienduizenden mensen. Zo’n hoop volk gaat gepaard met een hoop transport, reken daar de werken rond de ring van Antwerpen bij en je stuit ongetwijfeld op mobiliteitsproblemen. Port of Antwerp wou haar rol in het mobiliteitsdebat niet uit de weg gaan en trok naar social media, waar je snel én op maat van je doelgroep kan communiceren. Maar hoe breng je een complex thema als mobiliteit op een duidelijke manier over naar verschillende doelgroepen met weinig of geen budget?

De insteek

Meerwaarde voor de gebruiker staat altijd centraal. Dit is een gouden regel voor alle communicatie, maar zeker op social media. Als je je publiek niet binnen de seconde weet te boeien, dan scrollen ze genadeloos verder. Voor elk stuk content dat we rond het thema maakten, vertrokken we vanuit de doelgroep: Wat willen ze weten, en hoe willen ze dit zien?

Port of Antwerp kreeg vaak ook kritiek te verduren, vooral rond vervuiling en het klimaat. Om die opiniemakers van het tegendeel te overtuigen, besloten we alle content sterk te ondersteunen met community management.

Onze aanpak

Snel een beeld, lijntje copy en klaar? Zo werken we niet. Data en analyse zijn de centrale spil van alles wat we doen. Op basis van een sentimentonderzoek en met de vinger aan de pols van de actualiteit maakten we content die naadloos aansloot bij de doelgroep.
Voor elke campagne creëerden we frisse visuals op basis van de huisstijl en schreven sympathieke copy. Verder kozen we om te variëren. Zowel qua inhoud als qua vorm. We maakten instant experiences, filmpjes en carrousels en spraken niet alleen maar over mobiliteit. We maakten gebruik van evenementen zoals de Boekenbeurs, het EK hockey of de triathlon van Antwerpen om het thema veiligheid centraal te plaatsen. En met succes. De nieuwe posts van Port of Antwerp scoorden bijzonder goed.

Resultaat

Tijdens de campagne, van juni 2019 tot oktober 2019, zagen we een merkbare groei in zowel volgers al engagement. Port of Antwerp was erin geslaagd belangrijke informatie helder over te brengen zonder de publieke opinie tegen zich te krijgen. Iets wat niet altijd evident is.

Enkele cijfers

900

Volgers

650

Bereik

10

Clicks
Andere projecten die je waarschijnlijk interesseren:
Boerenbond

Boerenbond

Port of Antwerp

Port of Antwerp

Voel je de klik al? Geweldig.
Tijd voor een babbel.

Een klik met betekenis
Thomas Klein
Managing partner

thomas@zulu.be
+32 486 28 54 92

Adriaan De Raymaeker
Head of Operations

adriaan@zulu.be
+32 472 81 73 94