Waarom onmiddellijk resultaat niet de beste keuze was voor Ubiway Retail

Ubiway Retail beheert meer dan 200 krantenwinkels (o.a. Relay en Presshop). Daarvoor heb je dus een heleboel uitbaters nodig. In plaats van mensen meteen te overtuigen om zich kandidaat te stellen, hielden we rekening met hun decision journey. We maakten een mix van rationele en emotionele content en gaven die op de juiste moment vrij.

Zo groeiden we mee in het beslissingsproces van de doelgroep én was Ubiway Retail op het cruciale moment top of mind. Bonus: zo hadden we een kwalitatieve database van contacten om in de toekomst te gebruiken.

De uitdaging

Ubiway Retail heeft 220 winkels in retail: Press Shop, Relay, Hubiz en Hello! Ze zijn steeds op zoek naar zelfstandigen om hun winkels uit te baten. Om potentiële uitbaters aan te trekken, vroegen ze een online plan om vacatures te promoten. Niet evident, want de stap naar zelfstandige is niet op een-twee-drie gemaakt. Er gaat een grote verantwoordelijkheid mee gepaard. Uiteraard wil je weten wat je te wachten staat.

De insteek

Bij Ubiway Retail combineer je de voordelen van een eigen zaak mét de ondersteuning van een groot bedrijf. Je staat er nooit alleen voor. En dat hebben we uitgespeeld. We constateerden ook dat een keuze voor zo’n job tijd vraagt. Daarom was de aanpak gericht op datacaptatie. Zo konden we tijdens het keuzeproces aanwezig zijn en inspelen op de noden en vragen van de kandidaat.

We besloten de funnel grondig onder handen te nemen: van strategie tot een concreet marketingplan

Onze aanpak

Eerst definieerden we de mentale journey. We vonden het belangrijk dat er voor elke stap in die reis de juiste content voorzien werd. Daarvoor speelden we o.a. in op veelgestelde vragen als: “Wat moet ik doen om zelfstandige te worden?” of “Moet je zelf investeren?” Op die manier lichtten we de services van Ubiway verder toe, gecombineerd met stimulerende content zoals getuigenissen en best practices.
Deze flow hebben we omgezet naar een digital customer journey op de juiste kanalen, met een focus op jobsites, social media en de eigen website. Deze website koppelde content aan vacatures en stimuleerde bezoekers om data achter te laten via testjes, contactopties en een e-mail opt-in voor jobupdates. Dit koppelden we aan het CRM-systeem, zo bouwden we aan een database die op lange termijn kon renderen.
De content van de site paste ook in een uitgekiende Google aanpak, zowel voor organisch zoeken als met advertenties. Door dit goed te monitoren, konden we kort op de bal spelen en de website optimaliseren.

Resultaat

Door met sterke content te adverteren, klikten heel wat mensen door naar de website: traffic groeide en de doorklik rate zat ver boven het gemiddelde. Eenmaal op de website zagen we dat bezoekers een stuk langer bleven en meer pagina’s bezochten dan voordien. Zo groeide ook de conversie. Meer mensen solliciteerden of lieten gegevens achter, hierdoor kon Ubiway Retail de posities invullen met kwalitatieve kandidaten.

Ajshe en Premtim

Hubis Vilvoorde

Enkele cijfers

1332

Conversies

3.14

CTR

655

Sterke leads
Andere projecten die je waarschijnlijk interesseren:
Boerenbond

Boerenbond

Port of Antwerp

Port of Antwerp

Voel je de klik al? Geweldig.
Tijd voor een babbel.

Een klik met betekenis
Thomas Klein
Managing partner

thomas@zulu.be
+32 486 28 54 92

Adriaan De Raymaeker
Head of Operations

adriaan@zulu.be
+32 472 81 73 94